Public relations (PR) to proces komunikacji, który ma na celu budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy, organizacji lub osoby w oczach społeczeństwa. Jest to strategia komunikacji, która pozwala budować relacje między przedsiębiorstwem, a jego otoczeniem.
Głównym celem public relations jest kształtowanie opinii publicznej na temat danego podmiotu. Public relations to nie tylko zarządzanie informacją. To także kreowanie wizerunku firmy, zarządzanie reputacją firmy oraz budowanie dobrego wizerunku firmy w mediach społecznościowych i tradycyjnych.
Przeczytaj jakie są cechy dobrego storytellingu
Cele public relations różnią się w zależności od przyjętej strategii i grupy docelowej. Główny cel to nawiązanie trwałych i pozytywnych relacji z różnymi grupami interesariuszy. Dzięki skutecznym działaniom public relations, firma może zyskać większe zaufanie i sympatię u swoich klientów.
Cele public relations obejmują budowanie wizerunku firmy, zwiększanie rozpoznawalności marki i budowanie relacji z klientami. Działania public relations mogą również obejmować zarządzanie kryzysowe (crisis management), media relations oraz pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku.
Public relations często mylone jest z inną funkcją zarządzania, jaką jest marketing. Marketing jest zarządzaniem relacjami pomiędzy firmą a jej klientami. Koncentruje się na zaspokajaniu ich potrzeb i pragnień poprzez produkty i usługi. Public relations jest szerszą kategorią i odnosi się do relacji pomiędzy firmą a jej interesariuszami, w tym pracownikami, inwestorami, mediami i społecznością lokalną.
Głównym założeniem marketingu jest zaspokojenie ludzkich potrzeb, natomiast główny cel public relations to budowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku firmy. Public relations często stosowane jest jako narzędzie wspierające marketing, pomagając w budowaniu zaufania i lojalności wśród potencjalnych klientów oraz w kreowaniu wizerunku firmy w mediach społecznościowych i tradycyjnych.
Artificial Intelligence – ach, jakie to wspaniałe narzędzie! Jeszcze niedawno podobne zachwyty były powszechne w środowisku copywriterów i redaktorów, ale ostatnio jakby cichną. Dlaczego? Po prostu świadomi Klienci (a z takimi współpracuje nasza wrocławska agencja reklamowa) dostrzegają słabość pisania indywidualnego contentu z wykorzystaniem AI.
Oczekują artykułów PR bardziej wartościowych, czyli takich, które przedstawią ich markę w sposób niepowtarzalny, wyróżniający na tle królującego w necie językowego przeciętniactwa. Jak realizować wartościowy copywriting dla public relations w czasach AI?... to pytanie które ściąga sen z powiek wielu dobrym copywriterom.
W styczniu 2025 roku, jak grom z jasnego nieba spadła na nas wiadomość przekazana przez twórców AI, że sztuczna inteligencja przeanalizowała już wszystkie dane dostępne w internecie i nauczyła się ich. Czy wpłynie to na podniesienie jakości contentu tworzonych przy pomocy np. ChatGPT? Trudno powiedzieć, ale raczej nie. Content marketing odgrywa kluczową rolę w tworzeniu unikalnych i angażujących treści, których AI nie jest w stanie zreplikować.
Każdy kto wykorzystuje AI jako pomoc w pisaniu ten wie, że uzyskanych informacji nie da się skopiować jeden do jednego. Każdorazowo konieczna jest redakcja i uzupełnienia. Cóż… pozornie zasady gry dla osób tworzących copywriting dla public relations się diametralnie zmieniły.
AI z łatwością wypluwa dane dotyczące konkretnego tematu, ale jednak stworzenie za ich pomocą niepowtarzalnego, zindywidualizowanego contentu to już prawdziwe wyzwanie (dotyczy to także social mediów). To trochę jak próba napisania artykułu PR na podstawie innych artykułów z internetu dotyczących podobnego tematu.
Tutaj doskonale pasowałaby przeróbka cytatu z filmu „Historie miłosne” Jerzego Stuhra, w którym jeden z bohaterów pyta bohatera-anioła: Czy ja żyję? A tamten odpowiada: Żyje pan, ale co to za życie! W naszym przypadku zabrzmiałoby to: Napisałem? Napisałeś, ale co to za pisanie! Ano właśnie.
Wróćmy jednak na ziemię, a raczej na monitor z białą kartką edytora tekstu. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że Klienci oczekują tempa pracy AI. Jednocześnie podobają im się teksty wyjątkowe, wzbudzające ciekawość czytelnika, takie w których są angażujące opowieści i które pozytywnie wpływają na decyzje zakupowe oraz biznesowe. Content ma być wartościowy. Dlatego coraz wyraźniej zyskują na znaczeniu artykuły public relations tworzone przez doskonale znających dany temat ekspertów. Takich, którzy potrafią zaproponować atrakcyjny i niepowtarzalny content, wybijający się poziomem nad szablonowość propozycji AI.
Widać to po ogłoszeniach firm, które coraz częściej poszukują copywriterów specjalizujących się w konkretnych tematach. Tautologicznie rzecz ujmując: Wartościowy content zawsze ma wartość. Strategie content marketingu mogą dodatkowo wzmacniać wartość treści PR, przyczyniając się do budowania lojalności klientów oraz efektywnej komunikacji.
Przejdźmy do konkretów poradnikowych! Spróbujmy odpowiedzieć na pytanie, gdzie szukać ciekawych, niepowtarzalnych treści do realizacji zadań z tematem: wartościowe pisanie dla public relations. Być może dla niektórych są to kwestie oczywiste, ale innym przydadzą się do pracy.
Pomimo tego, że w Polsce czytanie nie jest mainstreamową rozrywką, to wciąż w książkach zawarty jest największy zasób informacji oraz wiedzy.
Niekiedy zwykłe przekartkowanie odpowiedniej pozycji połączone z wybiórczą lekturą przyniesie nam więcej informacji niż godzina poszukiwań w internecie. Oczywiście nie mówimy tutaj o pozycjach specjalistycznych, napisanych przy użyciu fachowego słownictwa, ale np. wydawnictwach popularnonaukowych, których ukazuje się mnóstwo.
Aby przejrzeć książkę nie trzeba wcale odwiedzać biblioteki czy księgarni. Wiele pozycji dostępnych jest w formie e-booków czy plików pdf. Mnóstwo, szczególnie tych wydanych trochę dawniej można odszukać też w formie zdigitalizowanej w zasobach bibliotek cyfrowych. Prawie każdy region Polski ma swoją np. Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa. On-line dostępne są też bardzo ciekawe archiwa np. Polona, gdzie zgromadzono masę druków, głównie przedwojennych.
Zapytacie: na co mi to? Na przykład tworząc food content chciałbyś dowiedzieć się, jak wybrane danie przyrządzano w dwudziestoleciu międzywojennym albo zdradzić czytelnikom tajniki warsztatu ówczesnych kucharzy? Nic prostszego – na Polonie znajdziesz książki kucharskiej Monatowej i Ćwierczakiewiczowej.
Dobry content dla marki i bardzo niedoceniane źródło, tymczasem zdobycie informacji od kogoś zaangażowanego w powstawanie np. danego produktu, budynku czy aplikacji ma ogromną wartość. Takie osoby zwykle wiedzą bardzo dużo i powinniśmy wykorzystać ich doświadczenie. Pamiętajmy, że nawet jedna, szczątkowa informacja jest lepsza niż jej brak, potrafi doskonale uzupełnić treść czy to artykułu PR czy posta na Facebooku. Nie musimy od razu przeprowadzać sążnistego wywiadu, niekiedy kilka konkretów w zupełności wystarczy.
Piszecie o produkcie? Docierajcie do źródeł! Katalog, ulotka, karta techniczna, prezentacja, stare artykuły PR, broszura, cennik czy folder – tego typu wydawnictwa istnieją niemal w każdej firmie i bardzo często zawierają wiele informacji, których na próżno szukać na stronie www. Powinniście je zdobyć i przechowywać, ponieważ przydadzą się wam przy wielu tekstach.
Dobrym źródłem informacji, a na pewno wspaniałym punktem wyjścia do dalszego researchu, są grupy tematyczne na Facebooku. Ponieważ jest ich bardzo wiele i gromadzą wielu prawdziwych znawców tematu warto do nich zaglądać. Piszesz o budownictwie, jedzeniu, architekturze, a może historii albo żeglowaniu? Poszukaj odpowiedniej grupy!
Współczesne czasy z jednej strony są wspaniałe pod kątem nieprawdopodobnych narzędzi AI, jednocześnie pokazują też, że dziedzina marketingu jaką jest copywriting dla public relations wymaga również starych sprawdzonych metod by móc tworzyć oryginalny content dla marki i dla wartościowych artykułów PR.
Zapraszamy do czytania kolejnych części naszego cyklu!