Były one szeroko dyskutowane i oczekiwane w środowisku lekarskim. Nic dziwnego, bo KEL nie był nowelizowany od ponad 20 lat. Lekarze oczekiwali zmian.
Obok takich kwestii, jak m.in. dopuszczenie używania sztucznej inteligencji w diagnostyce i planowaniu terapii, jedną z najważniejszych jest zniesienie zakazu reklamy.
Od 1 stycznia 2025 lekarze mają prawo do przekazywania informacji na temat świadczonych przez siebie usług medycznych. Mogą to robić m.in. za pośrednictwem mediów, w tym internetu i social media. Co dokładnie oznacza ta zmiana i jakie narzędzia mogą obecnie wykorzystywać medycy, aby promować swoją działalność?
Reklama usług medycznych to szczególny obszar marketingu, który wymaga profesjonalnego, odpowiedzialnego podejścia i znajomości specyfiki branży.
Zawody medyczne, jako zawody zaufania publicznego, muszą spełniać wyjątkowo restrykcyjne normy w tym zakresie.
Kluczowe jest dobro pacjenta. Liczy się zatem nie tylko skuteczność strategii marketingowej, ale też jej skutki rozpatrywane na wielu różnych płaszczyznach.
Nie oznacza to jednak, że podmioty działające w obszarze ochrony zdrowia nie mogą i nie potrzebują prowadzić działań marketingowych. Wręcz przeciwnie, właściwie wykorzystywane narzędzia marketingowe nie tylko pozwolą na promocję placówki medycznej i zdobycie nowych pacjentów.
Mogą też w realny sposób przysłużyć się chorym i ich rodzinom. Zapewnića im lepszy dostęp do informacji, budując zaufanie, ułatwiając wybór specjalisty i odgrywając ważną rolę edukacyjną.
Marketing medyczny ma wiele zalet, które mogą pozytywnie wpłynąć na funkcjonowanie przychodni, szpitala czy gabinetu prywatnego, ale także przynieść korzyści społeczeństwu:
Z nowego Kodeksu Etyki Lekarskiej zniknął ustęp 2. artykułu 63., który mówił, że "wszelkie reklamowanie jest zabronione".
Oznacza to, iż od początku 2025 r. lekarze mogą reklamować swoje usługi. Czego wymaga nowy KEL? Działania reklamowe, które podejmują lekarze muszą być zgodne z etyką zawodową (zobacz przykład).
Najnowsze zmiany kładą nacisk na rzetelność, obiektywizm i zakaz wprowadzania pacjentów w błąd. Lekarze muszą pamiętać, że ich głównym celem musi być dobro pacjenta, a nie maksymalizacja zysków.
Marketing medyczny to proces planowania, organizowania i realizowania działań marketingowych w celu promowania usług i produktów medycznych.
Obejmuje on zarówno tradycyjne formy reklamy, jak i nowoczesne narzędzia online. W praktyce oznacza to wykorzystanie różnorodnych kanałów komunikacji. Można wykorzystywać m.in. strony internetowe, social media, blogi, a także tradycyjne media, aby dotrzeć do potencjalnych pacjentów.
Kluczowe jest, aby wszystkie te działania i strategie marketingowe były zgodne z etyką lekarską. Muszą też mieć na celu przede wszystkim dobro pacjenta.
Mimo zaostrzonych przepisów dotyczących marketingu medycznego, istnieje wiele sposobów na skuteczne i etyczne informowanie pacjentów o dostępnych usługach medycznych.
Kluczowe jest skupienie się na edukacji, budowaniu zaufania i transparentności.
Strategia powinna być dostosowana do potrzeb i celów placówki medycznej. Pierwszym krokiem jest określenie celów marketingowych. Cele te powinny być konkretne, mierzalne i osiągalne.
Przykładowe cele marketingowe to zwiększenie liczby wizyt w placówce medycznej, poprawa wizerunku placówki medycznej lub zwiększenie sprzedaży usług medycznych.
Ważne jest, aby cele były realistyczne i dostosowane do możliwości placówki. Pozwoli to na skuteczne monitorowanie postępów i wprowadzanie ewentualnych korekt w strategii.
Lekarz, podobnie jak przedstawiciele innych profesji, może wykorzystywać różnorodne narzędzia marketingowe, jednak z uwzględnieniem wspomnianych wcześniej zasad etyki lekarskiej.
Oto kilka z nich, po które warto sięgać:
Klasyczne wizytówki z danymi kontaktowymi oraz ulotki informujące o specjalizacjach i oferowanych usługach mogą być dostępne dla pacjentów w poczekalni. Podobnie jak strona www, wszystkie materiały promocyjne powinny być wykonane według starannie zaplanowanego i konsekwentnie wykorzystywanego key visuala. To szansa, żeby się wyróżnić na tle konkurencji.
Social media mogą służyć do dzielenia się informacjami z życia placówki, jej sukcesami, ciekawostkami ze świata medycyny, oraz przekazywania bieżących informacji związanych z praktyką lekarza. Należy dbać o merytoryczność treści, ale prezentowanej w przystępnej formie. Profesjonalne przygotowywanie materiałów (fotografii, opracowania graficznego, tekstów) przekłada się na wizerunek placówki.
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem poprzez pisanie artykułów na tematy związane ze swoją specjalizacją może budować wizerunek eksperta i przyciągać pacjentów poszukujących rzetelnych informacji. Artykuły można publikować na własnej stronie internetowej, w mediach społecznościowych, na portalach branżowych. Bardzo dobrym sposobem na przekazywanie tego typu treści jest nagrywanie krótkich filmów. Mogą to być np. filmy poradnikowe, które mogą być publikowane m.in. w mediach społecznościowych, np. na platformach YouTube czy Facebook.
Zobacz ciekawe przykłady filmów o tematyce medycznej
Dowiedz się więcej o strategii budowania marki
Dzielenie się swoją wiedzą i opiniami w lokalnych mediach (prasa, radio, telewizja) może zwiększyć rozpoznawalność lekarza i budować zaufanie. Natomiast współpraca z mediami branżowymi wpływa na pozycję w środowisku medycznym.
Zadowoleni pacjenci są najlepszą reklamą. Miejscem, w którym pacjenci będą chętnie dzielili się swoimi opiniami, są dobrze prowadzone media społecznościowe.
Aktywny udział w wydarzeniach branżowych, prezentowanie referatów czy prowadzenie szkoleń to doskonały sposób na budowanie sieci kontaktów i wzmacnianie swojej pozycji jako specjalisty.
Wysyłanie newsletterów do pacjentów, którzy wyrazili na to zgodę, z informacjami o nowych usługach, profilaktyce czy ważnych wydarzeniach związanych z gabinetem.
Organizowanie bezpłatnych webinarów na tematy zdrowotne może przyciągnąć potencjalnych pacjentów i zbudować wizerunek eksperta. Należy jednak pamiętać, aby nie udzielać indywidualnych porad medycznych online w sposób publiczny.
Potrzebujesz porady z zakresu marketingu medycznego? A może chcesz stworzyć materiały dotyczące twoich usług medycznych i zdobyć media społecznościowe? Skontaktuj się z nami!