Facebook Pixel
Wiedza
JAK PAKOWAĆ, ŻEBY NAS WIDZIANO
23.07.2018
Hanna Pawłowska
Opakowanie produktu, obok oczywistych funkcji ochronnej i informacyjnej, pełni dziś niebagatelną rolę „niemego sprzedawcy”. Staje się w ten sposób opowieścią o produkcie i pierwszą z form reklamy, z jakimi konsument może się zetknąć w łańcuchu kontaktów z danym produktem lub usługą. Słowami kluczowymi stają się kreatywność i odmienność, które pozwolą zaskoczyć opakowaniem i zakotwiczyć je w świadomości odbiorcy na długo, budując jednocześnie obraz całej marki. Zainwestowanie nakładów finansowych w dobry, przemyślany i strategicznie uzasadniony projekt opakowania może przymieść zauważalne korzyści w całej machinie promocyjno-marketingowej. W branży opakowaniowej FMCG pojawia się kilka elementów, jakie należy uwzględnić dodatkowo przy projektowaniu opakowania produktu, związanych z jego specyfiką.
01

PROJEKTOWANIE OPAKOWAŃ JAKO OPOWIEŚĆ

Projektowanie opakowań jest ważnym zagadnieniem z dziedziny marketingu. Współcześnie oferowany Klientowi produkt powinien stanowić odpowiedź na jego potrzeby i zaspokajać oczekiwania, które coraz szybciej rosną. Stawia to wysoko poprzeczkę firmom dostarczającym wszelkiego typu dobra lub świadczącym różnorodne usługi. Jak i też nam. Agencja brandingowa nieustannie musi powiększać swoje kompetencje z zakresu kreatywności i designu, ale nie tylko. Twardy marketing, znajomość rynku i konkurencji klienta oraz psychologia konsumenta jest równie ważna podczas współczesnego procesu projektowania opakowania w agencji.

Opakowanie produktu staje się dzisiaj historią o marce. Opakowanie jest jednym z najważniejszych touch pointów marki z konsumentem. To właśnie ono oddziałuje najdłużej i najgłębiej zapada w pamięć. Dlatego też opakowanie znacznie wpływa na wizerunek całej marki w oczach konsumenta. Im większą kreatywnością wykażą się projektanci opakowań, tym promocja produktu stanie się efektywniejsza. Współczesne przedsiębiorstwa, poważnie myślące o marketingu i rozwoju dystrybucji inwestują nakłady finansowe w projekty opakowań. Rozumieją, że dobry branding jest jedną z ważniejszych dźwigni w całej machinie promocyjno-marketingowej. Opakowanie produktu jest ambasadorem dla całej marki, opowieścią o marce gdy braknie sprzedawcy.

 

02

ŚWIADOMOŚĆ POTRZEB

Szczególnie silna konkurencja zachodzi na rynku packaging project w branży FMCG. O pozyskanie w niej nowych konsumentów jest coraz trudniej. Działy marketingu wkładają więcej wysiłku i ładunku kreatywności  w zatrzymanie przy sobie tych, już posiadanych. Konsumenci stają się coraz bardziej świadomi swoich potrzeb i coraz odważniej je komunikują. Oczywiście mówiąc o klientach ostatecznych musimy pamiętać, jak rozwarstwiona i różnorodna jest to grupa. Dziś, targetując się na konsumentów, zwracamy uwagę nie na czynniki demograficzne, ponieważ coraz mniej pozwalają precyzyjnie określić grupę celu. Głównie zwracamy uwagę na wspólne potrzeby i nawyki jakie stanowią spoiwo tej grupy. Można użyć sformułowania, że w dzisiejszym nowoczesnym kanale dystrybucji miejsce sprzedawcy zaczyna zajmować samo opakowanie. Współcześnie mamy duży wolumen dystrybucji przez rozbudowane kanały nowoczesne. Dlatego ważne jest, by agencja brandingowa, nie opierała się tylko na estetycznych kolorach, ale by również rozumiała mechanikę sprzedaży i psychologię konsumenta. Współczesna agencja brandingowa musi być multidyscyplinarna.

 

03

PROCES PROJEKTOWANIA

Niebagatelne zatem znaczenie ma wiedza na temat procesu jego projektowania i produkcji. Podczas procesu projektowania opakowania, należy wziąć pod uwagę całą masę czynników i zmiennych. Uwzględniamy obowiązujące przepisy, musimy dysponować wysokiej jakości sprzętem oddającym precyzje barwy. Znać technologię produkcji i dobrze orientować się w rynku naszym branżowym jak i w rynku naszego klienta. Projektując opakowanie, bierzemy pod uwagę nie tylko specyfikę wyznaczonych celów konsumenckich, ale ogólne zmiany zachodzące w modelu życia społeczeństwa. Obserwujemy zmienną codzienności konsumentów. Jak nietrudno zauważyć silnie wzrasta dynamika życia, a co za tym idzie dzisiejszy konsument jest coraz bardziej zabiegany, zmęczony, przepracowany. Większość swojego wolnego czasu woli spędzać w zaciszu domowym, gdzie może odpocząć i zrelaksować się. Jest też powiększające się grono deklarujące realizacje swoich pasji. Stąd wynika tendencja do upraszczania przez konsumenta wszystkich podstawowych czynności, w jakich mieści się także robienie zakupów i przygotowywanie posiłków.

Ze skłonnością do redukcji wysiłku przeznaczanego na codzienne obowiązki, idzie w parze potrzeba przenoszenia przyjemnych doznań. Źródłem tych przyjemności była do tej pory głównie przestrzeń zewnętrzna. Obecnie jest to często najbliższe otoczenie. Konsumenci pragną luksusu we własnym domu, nie czując już tak silnej potrzeby szukania go poza nim. Z badań przeprowadzonych w listopadzie 2011 roku przez Instytut Badań Rynkowych (Grupa Gemius) wynika, że do restauracji czy kawiarni najczęściej wychodzą ludzie młodzi w przedziale wiekowym 18-24 lata, a najrzadziej osoby w wieku 45-54 lat, które poszukują własnego zacisza domowego. Tendencja ta się nie zmienia od lat. Statystyczna częstotliwość wychodzenia do restauracji waha się pomiędzy jednorazowym lub kilkoma wyjściami w roku. Wszystkie te czynniki mają niebagatelny wpływ na wybory zakupowe konsumentów, które dokonują się bezpośrednio przed półką lub ladą chłodniczą, w trakcie pospiesznego przemierzania sklepowych alejek.

Projektując opakowanie, należy także wziąć pod uwagę nie tylko specyfikę wyznaczonych celów konsumenckich, ale ogólne zmiany zachodzące w modelu życia społeczeństwa, co rzutuje na zmiany codzienności klientów.

04

PROJEKT KONTRA TECHNOLOGIA

Projektanci opakowań i działy marketingu produktów spożywczych muszą zmierzyć się dodatkowo z – niejednokrotnie restrykcyjnymi - wymogami i normami, które te powinny spełniać. Materiały oraz sama technologia, użyte w procesie ich produkcji powinny posiadać atesty, spełniać normy, przejść badania i oczywiście odpowiednio zabezpieczać przechowywane produkty. Niejednokrotnie mają one wpływ na koncepcję graficzną opakowania. Zmatowieniu może ulec kolorystyka, detale mogą stać się nieczytelne lub utracić spójny kształt w zależności od użytego do produkcji opakowania, materiału i technologii. A w przypadku opakowań spożywczych barwy, ich tony i zastosowane desenie odgrywają ogromną rolę w odbiorze samego produktu.

Projektowanie opakowań warto opierać o kodowanie kolorystyczne. Mocne i/lub charakterystyczne barwy ułatwiają klientowi nie tylko rozpoznanie samej marki, ale także uruchamia konotacje związane z jej poszczególnymi produktami. Soczyste, nasycone kolory mogą komunikować świeżość i jakość. Jak wskazują badania rynkowe –jakość staje się jednym z głównych czynników decydujących o zakupie nowości z danego asortymentu. Ponad 90% badanych właśnie jakości wymaga od nowego produktu (według badań konsumenckich, przeprowadzonych przez TNS OBOP). Z drugiej strony ten sam efekt można osiągnąć używając ascetycznych środków, szarości, surowości, kojarzonych z naturalnością, z brakiem dużej liczby dodatków, wpływających na smak czy sztucznie podtrzymujących świeżość produktu. Dobór stylu projektowego zależy od opowieści jaką chcemy opowiedzieć o marce.

 

05

WAŻNE SĄ SZCZEGÓŁY W PROJEKTOWANIU OPAKOWAŃ

Dbałość o jakość oferowanego asortymentu, przekłada się na poprawę strony wizualnej projektowania opakowań. Zasługą nowoczesnej grafiki i technik druku jest wydobywanie szczegółów z opakowań. Ich barw, ich subtelnych tonów, co pozwala na większe manipulowanie kolorem i urozmaicenie barwnej szaty opakowania. Poza tym bardzo istotny w dialogu opakowanie-Konsument, okazuje się font, zastosowany na opakowaniu produktu – jego wielkość, kształt, rodzaj, kolor.  Wybur rodzaju fontu niesie za sobą duży ładunek przekazu kulturowego i znaczeniowego. Ważne staje się rozmieszczenie poszczególnych elementów budujących opakowanie. Nawet taki fakt, jak odpowiednie zapełnienie strony prawej i lewej jego frontu - tekstem lub zdjęciem, okazuje się ważne przy odbiorze estetycznym, gdyż prawa i lewa półkula mózgu gromadzą i przetwarzają zgoła odmienne informacje.

Projektując opakowanie, które będzie spełniało z powodzeniem swoją funkcję, należy uwzględnić długi szereg różnorodnych czynników i posiadać wiedzę nie tylko artystyczną, ale także z zakresu psychologii czy socjologii. Dlatego też, trzeba zadbać o to, by zatrudniana agencja brandingowa posiadała zespół specjalistów składający się z fachowców z różnych dziedzin, także wykraczających poza przestrzeń stricte graficzną.

01

Warto sprawdzić