Facebook Pixel
Wiedza
Real time marketing a wizerunek marki
12.11.2019
Orchidea Creative Group
W czasach globalizacji rynków, sama promocja marki w tradycyjnych środkach przekazu już nie wystarczy. Choć nadal znaczącą rolę odgrywają reklamy w telewizji, radiu czy prasie, a promocje z billboardów cieszą się niesłabnącą popularnością, to nowe media stały się istotną alternatywą dla tradycyjnych. Dużą rolę w kształtowaniu konkurencyjnej pozycji na rynku odgrywa obecnie systematyczne i niebanalne prowadzenie działań public relations online, a dla wielu marek internet stał się kluczowym miejscem prowadzenia komunikacji.

Jak rozumieć real time marketing?

Real time marketing to działania komunikacyjne, jakie podejmuje marka w odpowiedzi na różne zdarzenia angażujące opinię publiczną. Jeśli prowadzimy komunikację RTM w odpowiedni sposób, to kształtujemy pozytywny wizerunek marki i długofalowo wpływamy na wzmocnienie wizerunku marki.

Składowe marketingu czasu rzeczywistego

Podczas prowadzenia takich działań musimy zwrócić uwagę na kluczową rolę trzech składowych: właściwy wybór wydarzenia, trafny przekaz i najważniejsze: aktualność. Strategia RTM oznacza, że my (jako marketingowcy), niezwłocznie działamy i reagujemy na bieżące wydarzeniami, które są w danym momencie popularne i „na czasie”. Idealnym kanałem dla działań RTM są social media i PR.

W mediach społecznościowych łatwiej!

Działania real time marketingu najczęściej prowadzimy w mediach społecznościowych, ale nie należy zapominać o naszych działaniach z zakresu narzędzi czystego PR. Trzeba jednak przyznać, że w social mediach najłatwiej wdrożyć tę strategię. Real time marketing jest nastawiony na szybki feedback od użytkownika.

GolinHarris, amerykańska agencja specjalizująca się w PR i marketingu, przeprowadziła badania na temat oddziaływania RTM na człowieka. Grupa ponad 3 tysięcy konsumentów odpowiadała na pytanie, jak według nich RTM wpływa na wizerunek marki.

Badania pokazały, że jego wykorzystanie poprawia m.in. stosunek do marki o około 16%. O prawie 20% wzmacnia zainteresowanie i zwiększa szansę zakupu. O dużym wzroście procentowym można też mówić, gdy opierać będziemy się na poleceniach i rekomendacjach dla marki po dobrze przeprowadzonej akcji marketingu w czasie rzeczywistym. Wówczas aż o 18% zwiększa się odsetek poleceń wśród konsumentów.

W swojej strategii wykorzystaj refleks i humor!

Dodatkową zaletą real time marketingu w social media jest fakt, że treści w nich, ze względu na swój ciekawy, zabawny czy użyteczny charakter, często przekazywane są wirusowo. Zdarza się, że odbiorcy nie są w żaden sposób związani z marką. Pośrednio przekłada się to również na poprawę wizerunku i rozpoznawalności marki.

Kiedy dobrze dobierzemy obrazek może zaobserwować zaskakująco szybki wzrost liczby obserwatorów. Teoretycznie niemożliwe jest zaplanowanie działań real time marketingowych, które – z samej nazwy – powinny dziać się „tu i teraz”. Jednak tak, jak każda strategia marketingowa, tak i ten obszar wymaga gruntownego przemyślenia i przygotowania odpowiedniego planu działania.

W działaniach real time marketingu liczy się zarówno poczucie humoru, jak i wyczucie sytuacji. Komunikanty zbyt kontrowersyjne, obraźliwe dla pewnych grup odbiorców, mogą błyskawicznie zyskać olbrzymi zasięg, lecz nie przysłużą się marce. Straty wizerunkowe po nietrafionych działaniach RTM czasem trzeba odbudowywać miesiącami.

Cele i skład grupy docelowej

Pierwszym etapem tworzenia strategii działań RTM jest ustalenie celów. Nie wystarczy wrzucać na Facebooka zabawnych obrazków komentujących aktualne wydarzenia społeczne czy polityczne. Należy przemyśleć cele komunikacyjne, które chce realizować dana marka. Mamy się skupić na wzmocnieniu wizerunku marki, tego co chce opowiedzieć o sobie a nie skupić się na tylko rozbawianiu użytkowników.

Niezwykle ważnym elementem tworzenia wytycznych do działań RTM jest określenie grup docelowych. Różne grupy to nie tylko różne oczekiwania, ale również odmienny język komunikacji oraz inny kanał dotarcia. Nie tylko social media używamy do RTM, dobrze jest również wykorzystywać kanały związane z klasycznym PR.

Należy rozpoznać potrzeby odbiorców, by późniejsze działania trafiały na żyzny grunt. Firma powinna określić zasady publikacji treści oraz język używany na profilach i dopasować go do symboli komunikacyjnych, zrozumiałych przez odbiorców.

Dużym błędem popełnianym przez marki jest ograniczanie się tylko do Facebooka. Social Media są bardziej bogate w idealne narzędzia do komunikacji dla marketingowców. Każdy kanał społecznościowy rządzi się swoimi prawami. Warto wziąć pod uwagę również takie serwisy jak X, Tik Tok Instagram, YouTube, Pinterest czy wiele wiele innych. Zwiększa się wtedy grupa docelowa i tym samym poszerza się grono potencjalnych klientów.

Badania dowodzą, że dobry marketing w czasie rzeczywistym wpływa na wzrost sprzedaży. Ale jako marketingowcy powinniśmy rozumieć, że to działanie ma głównie długofalowy charakter wizerunkowy. Jego celem jest tworzenie pozytywnego wizerunku marki i wypracowanie lojalnego stosunku konsumentów do marki.

Marka natomiast musi nauczyć się obserwować otoczenie, a dodatkowo szybko i trafnie reagować na bieżące wydarzenia. Dopiero wtedy może ona skutecznie wykorzystywać real time marketing do realizowania celów sprzedażowych.

Przykład real time marketingu

Ciekawych przykładów nie brakuje, ale chciałabym pokazać jeden, skierowany do fanów tenisa. Kiedy w roku 2021 podczas Wimbledonu, prestiżowego wielkoszlemowego turnieju w Londynie, polski tenisista Hubert Hurkacz wygrał ćwierćfinałowy mecz z legendą Rogerem Federerem.

Szwajcarski gracz wygrał Wimbledon aż osiem razy, jednak mecz z Hurkaczem (jak się później okazało) był jego ostatnim singlowym pojedynkiem na korcie. Po tym sukcesie Hurkacza i awansie do półfinału Wimbledonu, w gazetkach sieci dyskontów Lidl pojawiła się reklama nawiązująca do tego sportowego wydarzenia i wykorzystująca oferowany w Lidlu batonik Roger z hasłem: Zjadł go Hubert.

 

Zobacz też:

Social media marketing w branży budowlanej

 

01

Warto sprawdzić