Facebook Pixel
Wiedza
Storytelling - gdzie szukać najlepszych historii?
16.06.2025
Bartek Wokan
Tworząc przekaz o firmie wcale nie trzeba wymyślać opowieści. Najwięcej wiarygodności i siły dodają storytellingowi historie wzięte z życia. To one zwykle działają silniej od tych fikcyjnych. Pytanie gdzie ich szukać albo raczej jak je znaleźć?

Wprowadzenie do storytellingu

Storytelling to coś więcej niż tylko opowiadanie historii – to sztuka przekazywania treści w taki sposób, by przyciągały uwagę odbiorców i pozostawały w ich pamięci na długo. Storytelling opiera się na tworzeniu angażujących narracji, które niosą ze sobą wartości, emocje i przesłanie. Dzięki temu narzędziu możliwe jest nie tylko przekazywanie informacji, ale także budowanie relacji i wyróżnianie się w różnych kontekstach – od biznesu, przez edukację, aż po filmy czy media społecznościowe. W tym artykule odpowiemy na pytanie gdzie szukać materiału do storytellingu.

Opowiadanie historii zacznij od słuchania

Anegdot, historyjek, wspomnień o sytuacjach zabawnych, stresujących i podniosłych opowiadanych w różnych kontekstach z pewnością nie brakuje w żadnej firmie. Każda historia ma znaczenie, zanim jednak którąś wyróżnisz, warto odpowiedzieć sobie na pytanie jakiej opowieści właściwie szukasz i jaką chcesz przekazać. Wybierając historię, zwróć uwagę na jej fabułę, bohatera oraz kontekst, w jakim będzie przedstawiona. Dlatego najlepiej najpierw zbierz prawdziwe historie i przemyśl przesłanie każdej z nich. Potem pozostaje "jeszcze" tylko zakomunikować tę wybraną (czy kilka) we właściwy sposób. W tym artykule skupimy się na tym, gdzie zbierać materiał do storytellingu.

Przykłady storytellingu leżą na... korytarzu firmy!

Najważniejsze drogowskazy, które posłużą ci do szukania opowieści to:

  • pracownicy
  • CEO
  • założyciel firmy
  • kamienie milowe, sukcesy i kryzysy
  • partnerzy biznesowi
  • produkt
  • klienci i partnerzy
  • liderzy opinii w biznesie i wokół biznesu

Pracownicy

Opowieści firmowe zwykle dotyczą istotnych dla danego przedsiębiorstwa wartości i jego kultury. Angażujący charakter tych historii oraz umiejętność budowania napięcia sprawiają, że przynoszą one wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i całej organizacji. Najczęściej powstają wśród pracowników i służą budowaniu więzi. Warto zaznaczyć, że ranga pracownika nie ma znaczenia - angażujące historie usłyszymy zarówno od magazyniera, jak i menedżera.

Jak zdobyć opowieści od pracowników:
  • zacznij od pracowników, którzy są dobrymi ambasadorami firmy albo gadułami posiadającymi umiejętność opowiadania historii
  • pytaj zarówno o dobre, jak i złe doświadczenia w firmie, ważne jest zarówno to co wywołuje pozytywne skojarzenia, jak również negatywne
  • wykorzystuj przypadki, w których pracownik wykazał się społecznie lub zawodowo, to może być początek świetnej historii
  • zawsze dąż do tego, aby usłyszeć całą historię i zawsze analizuj zebrane opowieści pod kątem wartości cenionych w twojej firmie

Opowieści o CEO

CEO to zwykle osoba, o której w firmie mówi się najwięcej. Krążą o niej różne opowieści, często na wpół mityczne, których prawdziwość niekiedy trudno zweryfikować.

Jedną z klasycznych opowieści o stylu zarządzania firmą, a dokładniej zaufaniu i szacunku wobec pracowników, jest ta, której bohaterem był Bill Hewlett (dawny CEO Hewlett-Packrad).

"Wiele lat temu podczas przechadzki po departamencie badań i rozwoju Bill Hewlett natknął się na zamknięte drzwi do magazynu. Natychmiast usunął kłódkę przecinakiem do metalu i zostawił notatkę: Nigdy więcej nie zamykajcie tych drzwi, Bill" (cytat za "Storytelling. Narracja w reklamie i biznesie")

Jak pozyskać opowieści o CEO:
  • zacznij od pracowników pracujących z CEO
  • zainteresuj się historiami rozchodzącymi się pocztą pantoflową, próbuj je weryfikować
  • czy SEO był zaangażowany w duże sukcesy firmy albo pomagał jej wyjść z kryzysu? Jak tego dokonał?

Przeczytaj: NASA i Carlsberg - słynne przykłady storytellingu

Opowieści o powstaniu firmy

Znając swoje korzenie firma zyskuje poczucie tożsamości i przynależności. Tworzenie opowieści o początkach firmy jest kluczowe dla budowania silnej marki i jej rozpoznawalności. Wiele opowieści o początkach światowych firm i marek urosło dzisiaj do rangi legendy. Mają one duże znaczenie dla identyfikacji pracowników z firmą, jednak należy zastanowić się czy dana opowieść nadaje się do wykorzystania. Rozwój firmy może bowiem doprowadzić do punktu, w którym mit założycielski przestaje wspierać rdzeń firmowej opowieści.

Dobrym przykładem jest historia Madsa Clausena, który założył firmę Danfoss produkującą termostaty i pompy wodne. Kiedy Mads miał 17 lat, w roku 1923, uzyskał pierwszy patent na swój wynalazek. Firmę założył 10 lat później, w 1933 roku. Ta historia odzwierciedla firmowy przekaz o “pionierskim duchu innowacji” i wspiera wartości, którym firma jest wierna do dziś.

Jak znaleźć opowieść założycielską firmy:
  • zapoznać się z wszystkimi dostępnymi materiałami dotyczącymi historii firmy i jej rozwoju
  • jeżeli możesz porozmawiaj z założycielem lub pracownikami obecnymi w firmie od początku jej istnienia, zaufaj pamięci odbiorców
  • założyciela pytaj o to w jakich okolicznościach powstała firma i co stanowiło inspirację do jej założenia

Opowieści o sukcesach i kryzysach w firmie

W każdej firmie są wydarzenia o szczególnym znaczeniu, określane zwykle mianem kamieni milowych. Wyznaczają różnego rodzaju punkty zwrotne - podpisanie ważnego kontraktu czy wprowadzenie innowacyjnego produktu. Opowieści o sukcesach i kryzysach budują napięcie, ukazują przygody firmy i wpływają na postrzeganie jej przez odbiorców. Za kamieniami milowymi zwykle stoi ciężka praca i końcowy sukces. Jednak pamiętajmy, że potencjał do storytellingu kryje się nie tylko w sukcesach. Niekiedy i z fatalnych sytuacji można wynieść ważne nauki. Ludzie uwielbiają słuchać o sytuacjach podbramkowych, w których firma musi podjąć odważne decyzje, zmienić hierarchię wartości. Właśnie takie historie przyciągają uwagę odbiorców.

Gdzie szukać opowieści o sukcesach i kryzysach:
  • zacznij od rozmowy z najstarszymi pracownikami, którzy bardzo dobrze znają historię firmy
  • dowiedz się kiedy firma przeżywała największy kryzys i jak go pokonano
  • czy firma doświadczyła zmiany biznesowego kursu, co poprzedzało tę zmianę
  • jaki sukces jest uznawany w firmie za największy i jak on wpłynął na firmę

Przeczytaj: Krótki przewodnik po e-marketingu

Opowieści o produkcie

Produkt to wspaniałe źródło opowieści. Odpowiednie przedstawienie historii produktu może znacząco zwiększyć jego atrakcyjność w oczach odbiorców. Opowieści mogą się kryć w sposobie w jaki go wynaleziono, w jego recepturze czy metodzie produkcji. Ciekawie swój produkt wykorzystała firma Rockwool, producent wełny mineralnej. Proces jego powstawania udało im się przekuć na opowieść, która pobudza wyobraźnię. Zakomunikowali, że proces produkcji powtarza w małej skali imponujący fenomen natury jaką jest wybuch wulkanu. Kiedy w 1920 roku naukowcy badali na Hawajach miejsce wulkanicznej erupcji znaleźli dziwne kłębki wełny rozrzucone w wielu miejscach. Okazało się, że w czasie wybuchu w wulkanie rozpuszczają się skały i są wyrzucane w stanie ciekłym na powierzchnię. Zanim jednak spadną na ziemię, zimne powietrze przekształca je w wełnę. Firmie Rockwool udało się odtworzyć ten fenomen natury w fabryce.

Jak wydobywać opowieści o produkcie:
  • zdobądź informacje jak rozwijano produkt, jak stworzono jego ideę i kto był w to zaangażowany
  • jak dzisiaj wygląda produkcja w firmie
  • jak powstała nazwa produktu i kto ją wymyślił?
  • czy produkt firmy jest jedyny na rynku, a może inni posiadają podobne?

Opowieści partnerów

Ciekawe historie mogą też opowiadać partnerzy (współpracownicy) firmy - bazują one na wiedzy o twojej firmie, produktach i kontaktach z twoimi pracownikami. Robiliście wspólnie jakiś projekt? Współpracujecie długo? Z pewnością uda ci się odnaleźć historie, które odzwierciedlają podzielane przez was wartości.

Jak wydobyć opowieści od partnerów:
  • zacznij od tych, z którymi masz najlepsze relacje
  • odpowiedz na pytanie na czym polegają te relacje, jak się objawiają, jakie widzisz w nich wartości
  • które wspólne projekty budzą twoją dumę

Opowieści klientów

Lojalni i szczęśliwi klienci to skarb, a jeśli do tego mają skłonności do opowiadania to skarb podwójny. Historie klientów są bardzo ważne, bo opisują oni doświadczenia z produktem, mówią o czymś co wykracza poza jego właściwości fizyczne. Takie opowieści pokazują, jak produkt realnie wpływa na codzienne życie klientów.

Jak zbierać opinie klientów:
  • podstawą jest dialog
  • szukaj konkretnych przykładów z konkretnym produktem
  • zapytaj jak twoja firma wyróżnia się w oczach klientów

Za przykład posłuży nam firma Ecco produkująca wygodne obuwie. A raczej list. Od zadowolonego klienta, który opowiedział w nim historię o tym jak w 2003 roku doświadczył awarii prądu w Nowym Jorku. Nie mógł wrócić do domu komunikacją (nie działało metro i kolej podmiejska), nie pozwolono mu nocować w biurze więc do domu oddalonego o 40 mil wyruszył na piechotę. Przez 5,5 godziny przeszedł 16 mil, aż udało mu się złapać autobus do domu. Klient stwierdził, że nie byłoby to możliwe, gdyby nie wygodne buty Ecco. Bolały go nogi, ale nie miał obtarć na stopach. Nie każda firma może się pochwalić tak lojalnym klientem…

Przeczytaj: Storytelling i 4 elementy dobrej opowieści

Opowieści liderów opinii

Lider opinii to osoba albo organizacja, która określa jak będzie wyglądał odbiór produktu w pewnym obszarze. Przykładowo, kiedy w latach 50. zapytano Marylin Monroe co zakłada do snu, odpowiedziała: Dwie krople Chanel No. 5 i nic poza tym. Aktorka była symbolem młodości i urody, dlatego firma ciągle żywi się mitem MM.

Lider opinii nie musi być jednak znaną osobistością. Dzisiaj takimi liderami bywają np. niektórzy influencerzy. W rolę lidera może wcielić się praktyk lub ekspert reprezentujący wąską dziedzinę wiedzy. Opowieść lidera opinii nie zawsze musi być też słodka i urocza, ale bardzo ważna jest jej wiarygodność.

Jak zbierać opowieści od liderów opinii:
  • jako firma powinieneś mieć klarowną i logiczną wersję przekazu, za którym może się opowiedzieć lider
  • najlepiej jeśli liderzy interesują się twoją firmą i produktem z powodów zawodowych i nie są przez ciebie opłacani

Kilka zasad, o których powinno się pamiętać przy szukaniu historii

  • dobry przykład - pamiętaj, że ludzie mają tendencję do mówienia ogólnikami, zawsze wyciągaj konkrety!
  • im konkretniej, tym lepiej - zgromadź jak najwięcej szczegółowych informacji - wygląd, słowa, reakcje, nastrój
  • dobra historia mówi obrazami - powtórz na głos zdobytą historię, w głowie pojawiają się obrazy? Tak powinno być! Jeśli nie zadbaj o wizualne detale, aby słuchacz mógł je sobie łatwo wyobrazić
  • liczby są nudne - tak, na pewno są ważne, ale prawie nigdy nie tworzą dobrej opowieści
  • pamiętaj, że storytelling i historia firmy to nie jest to samo, historia firmy to dopiero zalążek do dobrego storytellingu

Znajomość kluczowych elementów storytellingu pozwala tworzyć historie, które są bardziej angażujące i zapadające w pamięć.

Podsumowanie

Wykorzystanie storytellingu to podstawa content marketingu. Storytelling jest skutecznym narzędziem, które niesie ze sobą liczne korzyści dla firm i marek, takie jak budowanie relacji z odbiorcami, zwiększanie rozpoznawalności oraz przekazywanie skomplikowanych informacji w przystępny sposób. To właśnie narracja stworzona na podstawie prawdziwych historii sprawia, że treść staje się czymś więcej niż tylko zbiorem informacji – staje się doświadczeniem. Chcesz abyśmy pomogli ci stworzyć wspaniały storytelling? Skontaktuj się z nami!
01

Warto sprawdzić