Facebook Pixel
Wiedza
Siła visual merchandisingu - jak przyciągnąć uwagę klientów?
23.06.2018
Orchidea Creative Group
Do przyciągnięcia uwagi współczesnego konsumenta w punkcie sprzedaży niezbędne jest posłużenie się innowacyjnością i kreatywnością. Przeciętne, konwencjonalne rozwiązania nie są już w stanie wywołać efektu WOW. Pożądane są te propozycje, które zaintrygują, złamią oklepane normy, zwrócą uwagę i wywołają emocje. To szczególnie ważne w przypadku młodszych pokoleń konsumentów, już „cyfrowo natywnych”.

Zasady visual merchandisingu

Głównym celem visual merchandisingu jest przyciągnięcie uwagi klientów i zwiększenie sprzedaży poprzez tworzenie atrakcyjnych prezentacji produktów w sklepie. Skutecznie wdrożona strategia merchandisingu wizualnego wpływa na zwiększenie przychodów, lepszą prezentację produktów na półkach oraz szybkie zaspokojenie potrzeb klienta.

W praktyce visual merchandising obejmuje planowanie promocji, prezentowanie produktów na terenie sklepu, współpracę ze specjalistami od sprzedaży wizualnej oraz wdrażanie kampanii promocyjnych i materiałów POS w sklepach detalicznych różnych branż, w tym branży spożywczej. Zajmuje się tym visual merchandiser. Jego zadaniem jest tworzenie atrakcyjnych ekspozycji, dbanie o witrynę sklepową i wejście do sklepu, które przyciągają uwagę klientów i zachęcają do zakupu. Nawet osoby bez doświadczenia mogą zostać visual merchandiserem. W praktyce liczy się kreatywność, znajomość potrzeb klienta i umiejętność korzystania z narzędzi visual merchandisingu.

Przeczytaj: Rebranding sposobem na fluktuacje rynkowe

Katalog Lego skończył 70 lat - krótka podróż do przeszłości

Narzędzia visual merchandisingu

Światło i 3D

Trend na 3D swego czasu z mocnym przytupem wkroczył w obszar visual merchandisingu, dając możliwość eksperymentowania z różnymi perspektywami. Połączenie 3D z wyświetlaczami zapewnia intensywne, plastyczne wrażenia. Przede wszystkim wpływa na umysł, postrzeganie rzeczywistości przez konsumentów, jednocześnie umożliwiając atrakcyjne wyeksponowanie produktów. W taki sposób marka Nike stworzyła manekiny Flyknit, niemal dosłownie instalując buty… w powietrzu. Dodatkowa gra barwami i kształtem strumienia światła sprawiła, że prezentacja zyskuje nowy blask w oczach odbiorców.

E-commerce w realu

Nowością w handlu jest połączenie e-commerce z tradycyjnymi salonami sprzedaży. To rozwiązanie szturmem podbija branżę fashion. Te rozwiązania zapewniają konsumentom wygodę przeglądania pełnej oferty online i połączenie jej z możliwością natychmiastowego doświadczenia sensorycznego, czyli po prostu obejrzenia i przymierzenia wybranego asortymentu.

W showroomach wykorzystuje się różnorodne narzędzia visual merchandisingu. Są to materiały graficzne, oświetlenie oraz przemyślany układ przestrzeni sklepowej, aby prezentować ofertę i budować pozytywne doświadczenie klienta podczas zakupów. Formuła showroomu wyposażonego wyłącznie w kanapy i ekrany, bez fizycznej ekspozycji towaru, może być na pierwszy rzut oka zaskakująca. Mimo to zdobyła już  uznanie konsumentów, także w Polsce. To przyszłość nie tylko dla mody, ale dla wielu innych branż. Przykładowo firma Mac Cosmetics, wprowadziła na rynek ,,Virtual Try-on Mirror”. Urządzenie pozwala wypróbować wiele rodzajów makijażu bez bezpośredniego aplikowania ich na skórę.

Formuła showroomu wyposażonego wyłącznie w kanapy i ekrany, bez fizycznej ekspozycji towaru, może być na pierwszy rzut oka zaskakująca, a mimo to już zdobyła uznanie konsumentów, także w Polsce.

Dynamika oświetlenia

Czy wiedzieliście o tym, że 1/4 konsumentów dokonuje nieplanowanego zakupu właśnie z powodu światła? Odpowiednie oświetlenie oraz rozmieszczenie produktów na wysokości wzroku klienta może znacząco wpłynąć na wyniki sprzedaży i satysfakcję z zakupów. Intensywność naświetlenia, kierunek padającego światła, jego ruch zdecydowanie mają wpływ na podążanie wzrokiem za produktem. I zwrócenie uwagi na jego kluczowe elementy... Kolory w niebieskiej tonacji będą miały bardziej uspokajający efekt, natomiast czerwienie mają tendencję do podniecenia i pobudzenia.

Cyfrowe witryny sklepowe a visual merchandising

Kate Spade uruchomiła przy pomocy projektantów udoskonalone cyfrowo ,,sklepy z oknami” na dolnym Manhattanie. Cyfrowa witryna sklepowa wykorzystuje materiały graficzne oraz point of sale materials jako kluczowe narzędzia visual merchandisingu do prezentacji produktów i promocji.

Osoby przechodzące ulicą mogły zobaczyć nową kolekcję ubrań, obok której na ekranie dotykowym można przejrzeć rozmiar i kolor. I oczywiście złożyć zamówienie z bezpłatną dostawą. Funkcjonalność cyfrowych witryn opiera się na strategii, która ma przyciągnąć uwagę klientów poprzez atrakcyjną prezentację produktów i informowanie o aktualnych promocjach. Przyszłość tego typu rozwiązań rysuje się obiecująco. Wyzwaniem dla merchandiserów stanie się umiejętne wykorzystanie elementów VR i kreatywność w tworzeniu nowych doświadczeń.

Przeczytaj: Jak pakować, aby się wyróżnić?

Opakowania dla marki Jokiel
01

Warto sprawdzić